پروژه کنترل موتور القایی با اینورترها و مبدل ac و شبیه سازی با متلب

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: کنترل موتورهای القایی با اینورترها و مبدل های AC و شبیه سازیی آن با MATLAB SIMULINK
دسته: مهندسی برق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: 89
______________________________________________________
پیشگفتار:
با توجه به توسعه روزافزون کاربرد الکترونیک در بحث قدرت، در فصل اول، به بررسی عملکرد عناصر الکترونیک قدرت می پردازیم. با توجه به اینکه یکی از مباحث مهم، کنترل توان الکتریکی سیستمهای گرداننده موتور الکتریکی است، لازم است که ابتداٌ به بررسی موتور القایی و نحوه عملکرد و خصوصیات آن بپردازیم. در فصل سوم در مورد کنترل موتورهای القایی با کنترل کننده های ولتاژ AC بحث می کنیم .
در فصل بعد به کنترل موتورهای القایی با اینورترها میپردازیم که همان مبدل فرکانسی میباشد.
فصل آخر پروژه که قسمت اصلی این پروژه است، شبیه سازی مبدلها و اینورترها جهت کنترل موتور القایی با متلب میباشد که به شبیه سازی برشگرهای تک فاز و سه فاز وهمچنین به شبیه سازی ابنورترهای تکفاز و سه فاز پرداخته است.
 مقدمه کلی
موتورهای القایی بخصوص موتورهای قفس سنجابی مزایای نسبت به موتورهای dc دارند مواردی نظیر نیاز به نگهدارندی کمتر ، قابلیت اطمینان بالاتر ، هزینه ، وزن ، حجم واینرسی کمتر ، راندمان بیشتر ، قابلیت عملکرد در محیط های با گرد غبار و در محیط های قابل انفجار را می توان نام برد . مشکل اصلی موتورهای dc  وجود کمو تا تور و جاروبک است ، که نگهداری زیاد و پر هزینه و نا مناسب بودن عملکرد موتور در محیط های با گرد و غبار بالا و قابل انفجار را بدنبال دارد. با توجه به مزایای فوق در تمامی کار بردها ، موتور های القایی به طور وسیع بر سایر موتورهای الکتریکی ترجیح داده می شوند . با اینحال تا چندی پیش از موتورهای القایی فقط در کاربردهای سرعت ثابت استفاده شده است و در کار بردهای سرعت متغیر موتورهایdc  ترجیح داده شده اند . این امر ناشی از آنست که روشهای مرسوم در کنترل سرعت موتورهای القایی هم غیر اقتصادی و هم دارای راندمان کم بوده است. 
با بهبود در قابلیت ها و کاهش در هزینه تریستور ها واخیرا در ترانزیستورها ی قدرت و GTO ها امکان ساخت محرکه های  سرعت متغیر بااستفاده از موتورهای القایی بوجود آمده است که در  برخی موارد حتی از نظر هزینه و عملکرد از محرکه های با موتور dc نیز پیشی گرفته اند . در نتیجه  این  پیشرفتها ، محرکه های موتورهای القایی در برخی کار بردهای سرعت متغیر بجای محرکه های dc مورد استفاده قرار گرفته اند . پیش بینی می شود در آینده موتور های القایی بطور گسترده در  محرکه های سرعت متغیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.